Dieta śródziemnomorska – zdrowa dieta dla każdego!

iStock_000016314809XSmall

„Lepiej zapobiegać niż leczyć” mówi stare porzekadło! Tym, co chcą ustrzec się przed chorobami sercowo-naczyniowymi oraz miażdżycą poleca się Dietę Śródziemnomorską. Wg lekarzy dieta, obok aktywności fizycznej i palenia tytoniu odgrywa ważną rolę w profilaktyce chorób serca. Zmiana stylu życia i modyfikacja diety, a co za tym idzie, uzyskanie prawidłowej masy ciała zmniejsza ryzyko pojawienia się chorób serca o 80, a cukrzycy o 90%!

Dieta Śródziemnomorska oparta jest na tradycyjnym sposobie odżywiania ludzi żyjących w basenie Morza Śródziemnego. Różni się ona zasadniczo od sposobu jedzenia, do którego przywykliśmy na naszej szerokości geograficznej. Najprościej różnice wymienić w punktach, a więc w diecie śródziemnomorskiej zjadamy:

  • dużo oliwy z oliwek i mało tłuszczów pochodzenia zwierzęcego

  • dużo warzyw i owoców

  • dużo produktów zbożowych

  • dużo nasion roślin strączkowych

  • umiarkowane lub nawet dużo ryb

  • umiarkowane produktów mlecznych

  • umiarkowane pijemy alkohol (głównie wino) do posiłków

  • unikamy słodyczy

  • ograniczamy ilość soli.

Stosowanie się do powyższych punktów spowoduje, że w naszym pożywieniu będzie mniej nasyconych kwasów tłuszczowych, które sprzyjają miażdżycy oraz zwiększają krzepliwość krwi, a więcej kwasów jedno- i wielo- nienasyconych, które z kolei redukują ilość cholesterolu i mają działanie przeciwmiażdżycowe. Również zamiana mięsa (białko zwierzęce) na soję (białko roślinne) zmniejsza naszą podatność na miażdżycę i choroby serca. Zjadając produkty roślinne zamiast zwierzęcych, dostarczamy naszemu organizmowi więcej cukrów złożonych, błonnika, witamin, flawonoidów i przeciwutleniaczy (antyoksydantów). Wszystkie te substancje oprócz tego że przeciwdziałają miażdżycy, to jeszcze regulują pracę przewodu pokarmowego (błonnik), obniżają poziom cholesterolu i zapobiegają nowotworom .

W diecie śródziemnomorskiej zaleca się umiarkowane picie wina (około 5-20 g czyli 2 lampki po 100ml), stwierdzono bowiem, że zawiera ono związek o nazwie resweratrol, który wpływa m.in. na podwyższenie stężenia „dobrego” cholesterolu w osoczu.

Dobroczynny wpływ tej diety na nasze zdrowie udowodniły liczne badania naukowe. Dane mówią same za siebie: państwa takie jak Włochy, czy Grecja od wielu lat mają najniższy wskaźnik zachorowalności na choroby układu krążenia. Miażdżyca nigdy nie pojawia się z dnia na dzień, „pracujemy” na nią przez wiele lat nieprawidłowego odżywiania się, dlatego warto już dzisiaj zastanowić się nad tym, jak jej zapobiec, w czym pomóc może opisana powyżej dieta.

mgr inż. M Gajek

  • anna

    Moim zdaniem najważniejszy jest zdrowy rozsądek. Jeżeli będziemy słuchać swojego organizmu to na pewno sobie nie zaszkodzimy. :) Ja np. lubię swój organizm oczyszczać, bo wtedy czuję się lepiej. Może to być głodówka, może to też być preparat na bazie naturalnych składników (np. Colon Pack). Równowaga jest dla mnie najważniejsza.

Nowość! Kuracja Online
×

Napisz do nas!

Umów się na wizytę